Toimintakertomus 2018

Vuosikokous 2019

TOIMINTAKERTOMUS 2018

Yleistä
Yhdistyksen tarkoituksena on edistää hirvikoiratoimintaa, sekä toimia harrastajien yhdyssiteenä
LänsiLapissa ja Norrbottenissa. Yhdistys vie määrätietoisesti omalla alueellaan kenneltoimintaa
eteenpäin kaikkien hirvikoirarotujen hyväksi. Yhdistys järjestää kokeita, koulutustilaisuuksia ja
koiranäyttelyitä yhteistyössä paikallisten metsästysseurojen kanssa.
Yhdistyksen hallitus vuonna 2018: Puheenjohtaja Heikki Koivuranta. Jäsenet: Juhani Rautio,
varapuheenjohtaja (varalla Vesa Rautio) Tommi Lohiniva, sihteeri-rahastonhoitaja (Tommi Siponen) Paavo Huhta (Mikko Metsävainio) Veikko Piuva (Jukka Vanhapiha) Juha Tolppi (Jouni Ylitalo) Marko Mäkikyrö (Antti Niva).
Yhdistyksen jäsenmäärä yhteensä 112 joista henkilöjäseniä 104 ja yhdistysjäseniä 8.

Talous
Yhdistyksen talous on kunnossa ja maksuvalmius hyvä. Toimintaa on pyöritetty talousarvion
mukaisesti. Tilinpäätös 577,02 euroa tappiolla. Koetoiminnan kulut nousivat aiempaa korkeammaksi kulukorvauksista johtuen kun jäsenten koirat menestyivät hyvin arvokisoissa.

Edustukset
Lapin Kennelpiirin pystykorvajaoston jäsenet Olavi Holmala ja Tommi Lohiniva

Tapahtumia
25.02.2018 klo 15 pidettiin yhdistyksen vuosikokous Ylitornion Lohijärvellä, Ravinteli Nälkäisessä
Hauessa. Kokouksen alkajaiseksi palkittiin syksyn kokeissa ansioituneita koiria. Kokouksen
puheenjohtajana toimi Jukka Vanhapiha ja sihteerinä Tommi Lohiniva. Läsnä 13 jäsentä. Kokouksessa valittiin hallituksen puheenjohtajaksi jatkamaan Heikki Koivuranta. Erovuorossa olevat hallituksen jäsenet Tommi Lohiniva ja Veikko Piuva valittiin jatkamaan. Heille varajäseksi Tommi Siponen ja Jukka Vanhapiha. Aimo Mehtälän tilalle valittiin varsinaiseksi Juha Tolppi ja hänelle varajäseneksi Jouni Ylitalo.
Nuuska Cupin ensimmäinen osakilpailu järjestettiin Juoksengissa Napapiirin Erän majalla 23.9.2018. Ylituomarina toimi Janne Pakisjärvi ja sihteerinä sekä koetoimitsija harjoittelun suoritti Marko Mäkikyrö. Kokeeseen osallistui 14 koiraa. Kokeen voitti Onnivaaran Cheek, om. Eetu ja Lauri Vuokila saaden mukaansa pääpalkintona olleen UP:n tutkan.
Nuuska-Cupin toinen osakilpailu järjestettiin Pessalompolossa, Jupon Erän ampumaurheilukeskuksessa 06.10.2018. Ylituomarina toimi Pekka Huusko ja ylituomari harjoittelun suoritti Rolf Eskelinen. Koiria kokeeseen osallistui 20 ja tulostaso nousi kärjen osalta erinomaiseksi. Voiton ja osakilpailun pääpalkintona olleen UP:n tutkan voitti jpn Helmihaukun Anki om. Tommi ja Minea Lohiniva. Kokeen jatkoksi järjestetylle Sitkeän osuudelle jatkoi vain kaksi koiraa, Helmihaukun Anki, sekä edellisen kokeen voittaja Onnivaaran Cheek joka voitti sitkeän osuuden ja sen palkintona olleen Stihl moottorisahan. Palkintojen jako suoritettiin metsässä puolilta öin nuotion loisteessa voittajan vielä haukkuessa taustalla. Nuuska Cupin ja pääpalkintona olleen Tikka T3X kiväärin voitti Jpu Pystytuulen Romulus, om. Jari Hynynen, Rovaniemeltä.
Marraskuun 24. päivänä järjestettiin ensimmäisen kerran ei KVA koirille ja jäsenille tarkoitettu koe, joka onnistui hyvin ja kokeelle toivottiin jatkoa tulevaisuudessakin. Ylituomarina toimi Pekka Huusko ja sihteerinä, sekä koetoimitsijan harjoittelun suoritti Antti Niva. Koiria kokeeseen osallistui 11. Kokeen voitti Kvitevardens Biki, om. Juhani Rautio.
Lapin kennelpiirin PM-kokeeseen pääsi osallistumaan jälleen ennätysmäärä yhdistyksemme koiria. Mukana oli peräti 6 jäsentemme koiraa (Helmihaukun Anki (sij.3), Kuokkamaan Pyry (5.) om. Mikko Metsävainio, Kuokkamaan Tuure (4.) om. Olli ja Topi Vuokila, Toljun Ukko (9.) om. Juha Tolppi, Toljun Seita (10.) om. Juha Tolppi ja Rauturin Sökö (12.), om. Jukka Vanhapiha). Narttujen Pohjan lohkoon Kannukseen pääsi jatkamaan Helmihaukun Anki (sij.11) ja Toljun Seita (7). Urosten Pohjan lohkoon Sotkamoon Kuokkamaan Pyry (8.) ja Kuokkamaan Tuure (2.) joka jatkoi aina Hirvimestaruus kisoihin saakka Viitasaarelle jossa sijoituksena oli 7. sija. Laika narttujen mestaruuskisoihin Taivalkoskelle pääsi Urpon Oddny om. Kai Kyntäjä, sij. 12.

Vuoden koira ja valiot
Nuuskakairan Vuoden hirvikoira 2018 on FI KVA Kuokkamaan Tuure, om. Olli ja Topi Vuokila
pisteellä. Suomen käyttövalion arvon vuonna 2018 saavuttivat: Helmihaukun Aamu om. Tommi
Lohiniva ja Antti Niva, Toljun Ukko om. Riitta Jauhojärvi ja Juha Tolppi, Lapinkairan Lord om. Petri Honkuri, Helmihaukun Aksu om. Kati ja Jani Ylitalo, Aholanharjun Kustaa Vaasa om. Jari Vanhapiha, Kulkumiehen Pele om. Janne Barsk, Toljun Termiitti om. Antti Yrjänheikki ja Kvitevardens Biki om. Juhani Rautio. Suomen Muotovalion arvon saavutti Rauturin Pimu om. Jari Vanhapiha. Kansainvälisen käyttövalion C.I.T arvon saavutti Rauturin Sökö, om. Jukka Vanhapiha.

Muuta
Yhdistyksen kotisivuja netissä on ylläpitänyt Olavi Holmala. Ylituomari oikeuksiin vaadittavat
harjoittelut vuonna 2018 suoritti Rolf Eskelinen ja hänen ylituomarioikeudet on vahvistettu
kennelliitossa.