Toimintakertomus 2016

Nuuskakairan Hirvikoirayhdistys ry

Yleistä
Yhdistyksen tarkoituksena on edistää hirvikoiratoimintaa sekä toimia harrastajien yhdyssiteenä Länsi­Lapissa ja Norrbottenissa. Yhdistys vie määrätietoisesti omalla alueellaan kenneltoimintaa eteenpäin kaikkien hirvikoirarotujen hyväksi. Yhdistys järjestää kokeita, koulutustilaisuuksia ja koiranäyttelyitä yhteistyössä paikallisten metsästysseurojen kanssa.

Yhdistyksen hallitus vuonna 2016:
Puheenjohtaja Heikki Koivuranta Jäsenet: Juhani Rautio, varapuheenjohtaja (varalla Vesa Rautio) Tommi Lohiniva, sihteeri-rahastonhoitaja (Jouni Ylitalo) Esko Koivisto ( Paavo Huhta) Veikko Piuva (Kari Huhta) Aimo Mehtälä (Markku Svenn) Seppo Maansaari (Antti Niva).

Yhdistyksen jäsenmäärä yhteensä 75 joista henkilöjäseniä 67 ja yhdistysjäseniä 8.

Talous
Yhdistyksen talous on kunnossa ja maksuvalmius hyvä. Toimintaa on pyöritetty talousarvion mukaisesti. Tilinpäätös jäi 97,81 eur tappiolle. Koetuotot jäivät hieman ennakoitua pienemmäksi.

Edustukset
Lapin Kennelpiirin pystykorvajaoston jäsenet Olavi Holmala ja Tommi Lohiniva

Tapahtumia
14.02.2016 klo 16 pidettiin yhdistyksen vuosikokous Ylitorniolla, Lomakeskus Karemajoilla. Kokouksen alkajaiseksi palkittiin syksyn kokeissa ansioituneita koiria. Kokouksen puh.joht toimi Heikki Koivuranta ja siht. Tommi Lohiniva. Läsnä 16 jäsentä. Kokouksessa valittiin hallituksen puh.johtajaksi jatkamaan Heikki Koivuranta. Kaikki erovuorossa olevat hallituksen jäsenet, Tommi Lohiniva (Jouni Ylitalo varajäsen), Veikko Piuva (Kari Huhta) ja Aimo Mehtälä (Markku Svenn) valittiin jatkamaan.

Elokuun 13. päivän iltana sateisessa säässä järjestettiin Ylitorniolla, Nuuska-iltamat. Pienellä porukalla loimutettiin lohta ja nautittiin Tornionjoen antimista sekä keskusteltiin tietenkin hirvikoirista.

Syyskuun 11. päivänä järjestettiin perinteiset Nuuska-haukut Kainuunkylän koululla. Ylituomarina toimi Jani Juusola ja sihteerinä Rolf Eskelinen. Kokeeseen osallistui 8 koiraa. Kokeen voitti Jouni Ylitalon jpu Raikukorven Wappe saaden mukaansa pääpalkintona olleen UP:n tutkan.

Nuuska-Cup 2016 avattiin 1. osakilpailulla ja sitkeän kokeella Jupon Erän ampumaurheilukeskuksessa 19.11.2016. Ylituomarina toimi Janne Pakisjärvi ja sihteereinä Heikki Koivuranta sekä Rolf Eskelinen. Koiria kokeeseen osallistui 28 ja kokeen tulostaso jäi vaisuksi raskaiden olosuhteiden johdosta. Ykköstuloksia haukuttiin 9. Voiton ja osakilpailun pääpalkintona olleen UP:n tutkan voitti jpu Helmihaukun Ahto om. Marko Mäkikyrö. Varsinaisen kokeen ratkettua jatkettiin järjestyksessään toisella Nuuskakairan Sitkeän kisalla. Sitkeän osuudelle jatkoi 5 koiraa. Ylituomarina sitkeän osuudella toimi Janne Heikkinen. Pääpalkintona olleen moottorisahan voittajaksi selviytyi sunnuntain aamun jo valjettua kkn Teilojan Ansa om. Annukka Tiiro-Ojanen. Tuomareiden kesken arvottiin palkintoja sekä muistettiin kokkia erinomaisesta ruokahuollosta.

Nuuska-Cupin 2. osakilpailu järjestettiin Napapiirin Erän majalla Juoksengissa 3.12.2016. Koe pidettiin siirrettynä 26.11.2016 olleen karkean kelin johdosta. Maastot jouduttiin valitsemaan erityisen huolella jotta saatiin mahdollisimman tasapuoliset olosuhteet 12 koiralle. Siinä onnistuttiinkin vähintäänkin hyvin sillä 8 koiraa suoritti ykköstuloksen ja vain 2 koiraa jäi hakupisteille. Ylituomarina toimi Pekka Huusko ja sihteerinä Tommi Lohiniva. Pääpalkintona olleen UP:n tutkan voitti jpu Helmihaukun Aksu, om. Kati Ylitalo.

Nuuska-Cupin pääpalkintona olleesta Tikka T3X kivääristä tuli toisen kerran cupin historiassa tiukkaakin tiukempi. Kun lopputuloksia laskettiin oli kaksi koiraa Pakkalan Waltti ja Tuike Salon Hector tasapisteissä 162,5 pist. Voitto ratkesi haukkuajan perusteella. Näin Jari Kemppainen sai mukaansa kiväärin ostokortin Intersport Mäkimaalle Tornioon.

Lapin kennelpiirin PM-kokeeseen osallistui Porkkasuon Taika (sij.14) ja Raikukorven Wappe (sij. 8.)

Vuoden koira ja valiot
Nuuskakairan Vuoden hirvikoira 2016 on FIN KVA Porkkasuon Taika, om. Juha Tolppi 65 pisteellä. Suomen käyttövalion arvon vuonna 2016 saavuttivat: Batucanin Xeros, om. Markus Myllykoski, Rauturin Sökö, om. Jukka Vanhapiha, Aitiorannan Cassius Clay, om. Juha-Matti Ekonoja, Helmihaukun Anki om. Minea ja Tommi Lohiniva, Kuokkamaan Pyry om. Mikko Metsävainio.

Muuta
Yhdistyksen kotisivuja netissä on ylläpitänyt Olavi Holmala. Ylituomari koulutukseen ovat osallistuneet Tommi Lohiniva ja Rolf Eskelinen.